Aller au contenu principal
- Sophie Stévance, Serge Lacasse, « From Studio to the Stage: Bruno Mars and the ‘Simulacrum’ of the Out-of-tune Voice in ‘Locked Out of Heaven'(2012) », Intersections : Canadian Music Review (submitted).
- Sophie Stévance, Serge Lacasse, « Contemporary Inuit Singer Tanya Tagaq in a Cross-Cultural Perspective », Transcultural Exchange, Ann Galligan (ed.) Wilmington: Vernon Press (submitted).
- Sophie Stévance, « Une approche contextualiste des relations voix/gestes dans les improvisations de Tanya Tagaq : un acte performanciel », Intersections, « Canada 150 », 2018.
- Sophie Stévance et Serge Lacasse, « Tanya Tagaq: A Cosmopolitan Artist in the Studio », The Art of Record Production: Creative Practice in the Studio, London: Routledge (submitted).
- Sophie Stévance and Serge Lacasse, Research-Creation in Music and the Arts: Towards a Collaborative Interdiscipline, London: Routledge, 2018
- Sophie Stévance, « Aesthetic Cosmopolitanism in the Studio: The Place of Contemporary Inuit Singer Tanya Tagaq in a Global World », Global Culture and Aesthetic Cosmopolitanism, International Conference, Sao Paulo, Brésil, 10th to 11th November 2016.
- Sophie Stévance, « Research-creation as a methodological issue for a genetic analysis: the case of Musique Actuelle ».
- Sophie Stévance, ““From Throat Singing to Transcultural Expression: Tanya Tagaq’s Katajjaq Musical “Signature” », Popular Music in a Transcultural Context”, Stan Hawkins dir., London: Routledge, 2017: 40-61.
- Sophie Stévance et Serge Lacasse, « Aesthetic Cosmopolitanism in the Microcosm of the Studio: Research-creation in Music with Tanya Tagaq », additional multimedia material for “Research-creation in music as a Collaborative space between musicologist, researchers-creators, and musicians”, Media-N, Journal of the New Media Caucus, volume 11, numéro 3, novembre 2015 : http://median.newmediacaucus.org/research-creation-explorations/research-creation-in-music-as-a-collaborative-space/.
- Sophie Stévance, « Les performances d’improvisation de Tanya Tagaq : une analyse descriptive de la culture ethno-pop », Récits de société, Revues.org., déc. 2015., : https://itineraires.revues.org/2765?lang=fr.
- Sophie Stévance, « Tanya Tagaq : l’ethno-pop comme mise en spectacle », dans Monique Desroches, Sophie Stévance, Serge Lacasse (dir.), Quand la musique prend corps, PUM, 2014 : 309-330.
- Sophie Stévance et Serge Lacasse, « Les enjeux de la recherche-création en musique : Institution, définition, formation », PUL, 2013.
- Sophie Stévance, « À la recherche de la recherche-création : la création d’une interdiscipline universitaire », Intersections: Canadian Journal of Music / Intersections : revue canadienne de musique, vol. 33, n° 1, 2012 : 3-9.